Po ukończeniu pałaców w Évorze i Sintrze władca Portugalii Manuel I zapragnął wznieść Letni Pawilon na cześć najdostojniejszych członków rodziny królewskiej. Zadanie powierzono najbardziej utalentowanym rzemieślnikom, których umiejętności miały nadać budynkowi prestiż godny samego króla. Niestety Manuel I zmarł, zanim budowa w ogóle miała szansę się rozpocząć.
Gra planszowa Azul: Letni Pawilon przenosi nas do XVI-wiecznej Portugalii, gdzie podejmujemy się zadania, które w rzeczywistości nigdy się nie rozpoczęło. Jako mistrzowie rzemiosła, będziemy starali się wznieść Letni Pawilon z najlepszych dostępnych materiałów, wybierając płytki w odpowiednich kolorach i tworząc z nich fragmenty gwiazd. Za odpowiednie ułożenie wzorów względem pól specjalnych otrzymamy dodatkowe premie i cenne punkty, które przybliżą nas do mistrzowskiego tytułu.
W każdej rundzie uczestnicy wybierają płytki z tych dostępnych w warsztatach dostawców, a następnie układają je w swoich magazynach. Układ płytek jest całkowicie losowy, dzięki czemu każda partia przebiega zupełnie inaczej. W każdej rundzie jeden z 6 kolorów będzie kolorem atutowym. Płytki tego rodzaju będą szczególnie ważne, ponieważ można ich używać w zastępstwie innych kolorów. Gdy wszyscy wybiorą swoje kafelki, gracze jeden po drugim będą dokładali płytki na swoją planszę pawilonu. Im więcej z nich umieszczą obok siebie, tym więcej punktów uzyskają. Dodatkowe bonusy przyniesie także obudowanie w określony sposób pól specjalnych. Gra kończy się po 6 rundach, a przed finałem przyznawane są dodatkowe bonusy. Zwycięży gracz, który zgromadzi jak najwięcej punktów.































© 2024-2025 jakaplanszowka.pl | Szablon graficzny: W3layouts
OK - przeciętniak bez emocji, jest dużo lepszych (6 / 10)
Przygotowanie
Przed rozpoczęciem gry należy przygotować magazyny. Liczba magazynów zależy od liczby graczy. Do magazynów należy włożyć po cztery żetony losowo wybrane z worka.
Gra
Rozgrywka podzielona jest na 6 rund. W każdej na początku uzupełniane są magazyny, ale co rundę inny kolor żetonu jest dżokerem (dżoker można użyć jako inny kolor oraz dobierany jest z magazynu wraz z innym dobieranym kolorem). Każdy z graczy pobiera z magazynu upatrzony przez siebie kolor – wszystkie żetony tego koloru plus jeden żeton dżokera, jeżeli w danym magazynie występuje. Pozostałe w magazynie żetony są zdejmowane z magazynu i przesuwane na środek obszaru. Kiedy jakikolwiek żeton znajduje się w obszarze poza magazynem, to można je pobierać także stąd. Runda kończy się, gdy ostatni żeton jest zabrany z magazynów i z obszaru poza magazynami. Teraz należy rozłożyć żetony w obrębie „witraży”. Kolejną rundę rozpoczyna gracz, który jako pierwszy wziął żetony z obszaru poza magazynami. Jeżeli gracz uzupełni fragmenty witraży w sąsiedztwie kolumn lub rzeźb lub okien, to dodatkowo może pobrać żetony z dużego witrażu. Po zabraniu żetonów na ich miejsce dokładane są kolejne wylosowane z woreczka. Po 6 rundach następuje podliczenie punktów za wypełnione witraże (w zależności od koloru witraża otrzymuje się inną liczbę punktów) oraz za dodatkowo spełnione warunki, np. uzupełnienie wszystkich pól z numerem 2 w witrażach.
OK - przeciętniak bez emocji, jest dużo lepszych (6 / 10)
Przygotowanie
Przygotowanie gry chwilę zajmuje. Każdy z graczy dostaje swoją planszetkę, na której będzie układał własną mozaikę. Jest na niej siedem kolorowych części (w tym jedna - centralna - uniwersalna), między którymi znajdują się punktowane pola. Między graczami należy umieścić planszę punktacji i żetonów bonusowych, okrągłe plansze warsztatów ułożone w okrąg, woreczek ze wszystkimi płytkami w 6 kolorach (które trzeba następnie rozmieścić po 4 na każdym warsztacie oraz pośrodku planszy punktacji) i wieżę do której będzie się odrzucać niechciane płytki. Jak w większości gier z masywnymi płytkami w woreczku, w tej są one bardzo miłe w dotyku i pobrzękiwaniu. Natomiast cienkie plansze warsztatów w żaden sposób wizualnie warsztatów nie przypominają, co mogłoby być bardziej doszlifowane.
Gra
Azul: Letni Pawilon jest wariacją abstrakcyjnej gry Azul. Podczas rozgrywki gracze najpierw kolejno wybierają warsztat i biorą z niego płytki w jednym kolorze (plus te z reguły koloru atutowego), ewentualnie płytki z części środkowej. Bo pozostałe w warsztacie płytki lądują pośrodku. Gdy wszystkie warsztaty będą puste, umieszczamy płytki w naszych mozaikach. Po zebraniu płytek w kolorze i w liczbie wskazanej na polu, jedną z nich umieszczamy na tym polu, pozostałe odrzucamy do wieży. Celem jest zapełnienie kolorów w pełni oraz pól obok miejsc puntowanych. Warto zauważyć, że niejako intuicyjnie gracze nie będą zbierać płytek w tych samych kolorach, bo po prostu będą one zabrane (w kolejności od najliczniejszych grup). W kolejnej rundzie następuje zmiana koloru atutowego, a rund jest sześć. Znalazłoby się też kilka pomniejszych zasad. Duże znaczenie w grze ma kolejność dobierania płytek, bo pierwszy gracz jest uprzywilejowany. Co więcej to, kto nim jest, zależy od tego, kto pierwszy weźmie płytki ze środka. Gra wymaga myślenia i decyzje poprzedników mają duży wpływ, co powoduje zastoje. Warto też korzystać ze schowków w rogach planszy, które pozwalają zachować płytki do kolejnej tury, i umieszczać tam takie same płytki (będzie to konieczne, jeżeli chcemy zapełnić pola o wartości 6). Azul: Letni Pawilon jest bardzo przyjemny, jednak dla mnie nie miał efektu WOW.