Listy z zaświatów

Phantom Ink

łączna ocena Agnieszki i Bartka: AB 6.0
Listy z zaświatów

Gra planszowa Listy z zaświatów:

Drużyny mediów ścigają się, by odkryć sekretne hasło podpowiadane przez ich towarzysza - ducha. Na zmianę zadają duchowi pytania z puli dostępnych kart niewidocznej dla przeciwnej drużyny. Ale jest haczyk! Duchy zapisują tylko kilka pierwszych liter odpowiedzi - tylko tyle, by podpowiedzieć swoim, ale nie zdradzić zbyt wiele przeciwnikom. Listy z Zaświatów to gra imprezowa na miarę Decrypto i Tajemniczego Domostwa. Jest przystępna, wciągająca i elegancka. Dzięki prostym zasadom możesz nauczyć w nią grać każdego - zarówno młodzież szkolną, jak i znajomych na kampingu. To murowany hit spotkań towarzyskich!

Gracze dzielą się na dwie konkurujące drużyny ścigające się w odgadnięcie haseł z kart. W każdej rundzie drużyny wybierają swoich reprezentantów - duchów, który odpowiadając na pytania drużyny, będą naprowadzać ich na hasło. Obie drużyny mogą dowiedzieć się więcej o haśle za pomocą pytań na kartach, jakie przekazują swoim duchom. Pytania są tajne dla przeciwnej drużyny. Duchy kolejno odpowiadają na pytania swoich drużyn z kart powoli, literka po literce, wypisując odpowiedź na kartce. Gdy drużyna już wie, jaką odpowiedź chciał napisać ich duch, przerywa mu. Lepiej, aby przeciwna drużyna nie domyśliła się o jaką podpowiedź chodzi i nie odgadła hasła jako pierwsza. Gdy drużyna domyśla się o jakie hasło chodzi, powoli - literka po literce - zapisuje swoją odpowiedź. Jeśli są w błędzie, duch ich zatrzyma. Jeśli zgadną - wygrali.

Jak graliśmy:

  • Co myśli Agnieszka:
    OK - przeciętniak bez emocji, jest dużo lepszych (6 / 10)

Przygotowanie
Gra zawiera małą liczbę elementów, więc jej przygotowanie trwa chwilę.

Gra
Zasady obowiązujące w grze są proste, instrukcja krótka, czas przygotowania to kilka minut, więc szybko można przejść do próby odgadnięcia wiadomości z zaświatów :) Nasz duch udziela odpowiedzi do pytań, które zawodnicy wybierają z kart dostępnych na ręku (2 karty). Duch wybiera jedno pytanie, a odpowiedź stanowi jedno słowo. Jest ono zapisywane litera po literze, a kiedy drużyna domyśla się, jakie to słowo - powstrzymuje ducha przed dalszym pisaniem. A co drużyna musi odkryć? Słowo, które duch wybrał z listy słów wylosowanych na początku rozgrywki.

Gra z jednej strony ma ciekawe rozwiązanie, jakim jest zapisywanie słów. Inne, podobne gry, raczej wykorzystują obrazy na kartach, więc ogranicza możliwość odpowiedzi. Tutaj duch może zastosować do podpowiedzi słowo, które najbardziej naprowadzi drużynę na właściwy trop. Ta zaleta nie zachęca mnie jednak do kolejnej rozgrywki w Listy z zaświatów - gry z kartami obrazkowymi dają więcej frajdy choćby dlatego, że na obrazku jest wiele elementów i samo zastanawianie się, co też duch właściwie chciał nam przekazać, wzbudza więcej emocji. Stąd ocena 6/10.

  • Co myśli Bartek:
    OK - przeciętniak bez emocji, jest dużo lepszych (6 / 10)

Przygotowanie
Kluczowe w grze Listy z Zaświatów są dwa stosy kart: pytania medium do ducha oraz listy haseł, które medium musi odgadnąć. Co prawda w pudełku są jeszcze plansze do uzupełniania i ołówki, ale w zupełności wystarczy zwykła kartka papieru. Aby przygotować się do gry, należy jeszcze podzielić się na dwie (według założeń co najmniej dwuosobowe) drużyny. Styl kart jest dość klimatyczny i wszystko jest czytelne, natomiast jak w wielu grach pudełko spokojnie mogłoby być znacznie mniejsze w stosunku do zawartości.

Gra
Na wstępie zaznaczę, że nieco naciągnęliśmy zasady i zagraliśmy w grę w dwie osoby. Różnica polegała na tym, że a) byliśmy wzajemnie dla siebie medium i duchem oraz b) mieliśmy do odgadnięcia inne hasła. Podczas gry bowiem medium przekazuje dwie karty z pytaniami, a duch wybiera jedną, która bardziej pasuje do tajemnego słowa i odpowiada na nie litera po literze. To gra z założenia imprezowa, więc najwięcej frajdy sprawia fakt, że nie wszystkie pytania będą pasować do wszystkich słów. Słowo: młotek. Pytanie: Z jaką przyprawą najchętniej go zjesz? Odpowiadając litera po literze uniemożliwiamy innej drużynie odgadnięcia zarówno pytania jak i podpowiedzi. W naszej modyfikacji liczba użytych przez ducha liter decydowała o wygranej. Sama rozgrywka była całkiem spoko, natomiast interakcji nie było za dużo i to przeważyło u mnie na ocenie.

Recenzja gry Listy z zaświatów:

Awatar youtubera: MG Board Games

MG Board Games

Awatar youtubera: On The Board

On The Board

Awatar youtubera: Planszówki online

Planszówki online

Awatar youtubera: Zaku BoardGames

Zaku BoardGames

Awatar youtubera: Zbyt Wiele Gier

Zbyt Wiele Gier

Co warto wiedzieć?

Listy z zaświatów
PLANSZEO:
Ocena: 8 / 10
Phantom Ink
BGG:
Ocena: 7.4 / 10
Phantom Ink
POCZTA PLANSZÓWKOWA:
Popularność gry Listy z Zaświatów wynosi 9%. Spróbuj!
Phantom Ink
Trudność:
od 13 lat
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

zależna językowo
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

BGG: 1.17 / 5
Instrukcja:
Listy z zaświatów
Cena:
cena: 48 - 90 zł
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

trend średniej ceny:
wartość przed premierą dotyczy przedsprzedaży
Co myślisz?
przesuń suwakiem
klimat: 6 (0 ocen)
losowość: 6 (0 ocen)
emocje: 6 (0 ocen)
Wydanie:
autorzy: Mary Flanagan; Max Seidman
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

rok wydania: 2022
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

wydano w Polsce: 2023-06-22
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

wydawnictwo: Portal Games
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

Graczy:
4 (rekomendowane)
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

5
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

6+
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

drużynowo
Czas gry:
do 15 minut
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

Tematyka:
  • religia / bóstwa / wierzenia
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

Rodzaj:
A: ameri, B: bitewne, E: euro, F: fabularne, T: towarzyskie, W: wiedza/opinie
  • T | imprezowe / zręcznościowe
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • W | dedukcyjne
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

Elementy:
  • kartka do pisania / rysowania / książka
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • karty
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

Mechanizmy:
  • gry słowne
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • skojarz treść
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • głosowanie / obstawianie
    voting / auction
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • gra w czasie rzeczywistym
    real-time
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • ograniczona komunikacja
    communication limits
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • w drużynach
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • gra na czas / kto pierwszy
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

Tryb:
  • semi-coop / mieszany
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

kategorie jasnoszare są przypisane automatycznie na podstawie BGG
Kategorie:
    PLANSZEO: Dedukcja, Gra imprezowa,
    BGG: Communication Limits, Deduction, Targeted Clues, Team-Based Game, Deduction, Party Game, Puzzle, Word Game, Party Games, Crowdfunding: Kickstarter,
Ankiety:
  • dedukcja: przekaż informację
    https://www.facebook.com/groups/grupagryplanszowe/permalink/9074177489309389
Wymiary:
koszulki:
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

57 x 88 mm

Mogą się spodobać:

Fiesta de Los Muertos

AB 8.5 Fiesta de Los Muertos

Zobacz
Tajniacy

AB 8.5 Tajniacy

Zobacz
Ostatnia wiadomość

AB 8.0 Ostatnia wiadomość

Zobacz
Similo

AB 0.0 Similo

Zobacz
Załoga: Wyprawa w Głębiny

AB 0.0 Załoga: Wyprawa w Głębiny

Zobacz

© 2024-2025 jakaplanszowka.pl | Szablon graficzny: W3layouts