Stawka większa niż życie

Stawka większa niż życie

łączna ocena Agnieszki i Bartka: AB 6.0
Stawka większa niż życie

Gra planszowa Stawka większa niż życie:

Rok 1941. Stanisław Kolicki, wcielając się w rolę pojmanego przez Rosjan, porucznika Abwehry Hansa Klossa, rozpoczyna swoją misję wywiadowczą jako agent o kryptonimie J 23.

Tak jak w serialu telewizyjnym, tak i w grze walka wywiadu polskiego i niemieckiego wyzwala wielkie emocje. Z pomocą zilustrowanych kadrami z serialu kart oraz postaci pierwszo- i drugoplanowych, Gracze poprowadzą swoje siatki wywiadowcze. Używając sprytu, podstępu, odpowiedniej strategii działania Gracze niejednokrotnie staną przed wyborami, które zaważą o sukcesie ich misji, czasem kosztem życia własnych agentów.

Scenariusze dołączone do gry pozwalają w niepowtarzalny sposób pokierować losami bohaterów znanych z pierwszych trzech odcinków serialu telewizyjnego. Wiem kim jesteś – Hans Kloss ma za zadanie nadać tajny meldunek, ale musi się spieszyć, gdyż Niemcy są już o krok od namierzenia radiostacji. Hotel Excelsior – w tytułowym hotelu Gestapo zastawia pułapkę na polskich agentów. Hans Kloss podejrzewając niebezpieczeństwo podejmuje ryzykowaną grę. Ściśle Tajne – przetrzymywany i szantażowany przez Niemców polski doktor Pulkowski nie mając wyjścia decyduje się na współpracę. Jedyną szansą na pokrzyżowanie planów niemieckich jest odbicie doktora z ich rąk.

Jak graliśmy:

  • Co myśli Agnieszka:
    OK - przeciętniak bez emocji, jest dużo lepszych (6 / 10)

  • Co myśli Bartek:
    OK - przeciętniak bez emocji, jest dużo lepszych (6 / 10)

Przygotowanie
Zacznę od tragicznej instrukcji, której przeczytanie (40 stron) zajęło mi kilka dni. To dlatego, że nie jest ona napisana w standardowym stylu: przygotowanie > przebieg rozgrywki + elementy. Są tu raczej omówione elementy, a przygotowanie i przebieg niejako wplecione w ich opisy. Natomiast w drugiej części znajdują się scenariusze. Pudełko zawiera plansze sektorów ze ścieżkami, figurki postaci, kilka grup kart (dość sensownie podzielonych na małe i duże) oraz mnóstwo kafelków przedmiotów. I tutaj trzeba przyznać pochwały - na pewno czuje się klimat i dopieszczenie gry. Grafiki są fajne, zwłaszcza plansze, która przypomina prawdziwe miasto. Lokacje odpowiadają istniejącym wówczas miejscom (siedziba gestapo z aresztem i bunkrem), gdzie grę zaczną Brunner i Kloss albo Dworzec i postój riksz (na którym wśród przedmiotów dostaniemy mapę miasta). Z kolei w arsenale prędzej zdobędziemy potrzebną broń. Agenci polscy działają na ulicach i mają wsparcie w ludności, natomiast agenci niemieccy mogą aresztować i przesłuchiwać więźniów. Wykonanie zamachu za pomocą dynamitu niszczy daną lokalizację, a posiadając łom możemy otworzyć skrzynkę z kosztowną zawartością. Mundur daje punkty prestiżu, a kwiaty pomagają w rozmowie z kobietami. Wszystko pasuje i to jest duży plus. Samo przygotowanie wymaga rozstawienia sektorów, dobrania figurek i kart oraz... rozłożenia kafelków przedmiotów po 5. I naszukanie się kafelków niestety sporo zajmuje, przydałaby się wypraska, bo przedmioty są sztywno przypisane do określonych miejsc.

Gra
Ocena gry Stawka większa niż życie wygląda mniej więcej jak kolejka górska. Po obejrzeniu recenzji atrakcyjność gry wzrosła do poziomu 8-9. A potem zaczęliśmy zjeżdżać w dół. Przede wszystkim gra ma nawtykanych setki mikrozasad. Kloss może porozmawiać z Brunnerem w danym etapie tylko raz, chyba że pierwsza rozmowa będzie miała wynik inicjacji niższy niż różnica rang powiększona o rzut kością albo jeżeli pierwsza rozmowa dojdzie do skutku, ale Hans będzie miał przedmiot pozwalający na drugie podejście, ale jednocześnie Brunner nie będzie miał karty reakcji blokującej to podejście i Hans nie będzie miał karty reakcji blokującej karty reakcji. Albo aresztowanie agenta niebędącego oficerem polskim może wykonać agent będący oficerem niemieckim, jeżeli zebrał na niego co najmniej 6 dowodów, z wyjątkiem sektora policyjnego w którym aresztowanie jest automatyczne, chyba że jest to Glaubel, który oficerem nie jest ale dostał kartę misji w której ma dokonać aresztowania. Pamiętanie o wszystkim podczas gry męczy - albo inaczej, zwykle się coś pominie i nawet tego nie zauważy. Po drugie męczące jest pilnowanie punktów akcji. W każdej turze gracze deklarują, z której karty przygotowania korzystają i ona wskazuje, ile będą mieć punktów akcji. Punkty te są powiększane o punkty z przedmiotów czy przez odrzucenie kart jednorazowych. Rozkłada się je na wszystkich czterech agentów, nie ma natomiast żadnego licznika tych punktów (my zużywane punkty notowaliśmy na kartce). Punkty wykorzystuje się na ruch i akcję, z czego każdy agent ma osobny limit punktów, które można w danej turze zużyć na ruch. Trzeba więc niejako dwa razy przeliczać, ile jeszcze punktów zostało. Tak samo nie ma licznika do oznaczania, ile sekretów udało się wydobyć od wrogich agentów. Bo to jest główny cel gry - rozmawiamy z wrogimi agentami rzucając kośćmi, i przy odpowiednio wysokim wyniku zyskujemy dowody albo sekret. Otrzymanie 1/2/3 sekretów (w zależności od scenariusza) powoduje wygraną. Z kolei dowody na agentów mozolnie zbieramy, a gdy zyskamy więcej niż jest miejsc na planszy punktacji - wszystkie tracimy (dostając co prawda punkt zwycięstwa, który jest inną drogą wygranej). Natomiast Posiadając 9 dowodów mamy bonus +3 pkt do rozmowy, a po zdobyciu kolejnych nagle nie mamy wcale bonusu. Nieco niesprawiedliwe. Asymetria i brak balansu widoczny jest też w innych momentach. Przykładowo gracz polski ustawia miejsca zagrożenia na polach ulic bez agentów, gdzie Niemcy nie mają powodu stawać, natomiast gracz niemiecki na lokacjach (i to niezależnie od agentów), gdzie zazwyczaj się kończy ruch (żeby otrzymać przedmioty). Tak samo z rozmów punktów wiele nie będzie, ale już wykonanie kart misji da ich dużo. Ostatecznie to gra jest dosyć nudna: chodzimy po planszy i na przemiennie zbieramy przedmioty oraz rozmawiamy z wrogami (sukces zależy od rzutu kością), za co zyskujemy dowody. Jak się przyfarci i otrzymamy sekret, wygrywamy. Ocena z braku opcji to 6, chociaż grze dałbym raczej 6.5 (jest klimat, ale rozgrywka zgrzyta).

Recenzja gry Stawka większa niż życie:

Awatar youtubera: Game Troll TV

Game Troll TV

Awatar youtubera: Geek Factor

Geek Factor

Co warto wiedzieć?

Stawka większa niż życie
PLANSZEO:
Ocena: 7.2 / 10
Stawka większa niż życie
BGG:
Ocena: 7.88 / 10
Stawka większa niż życie
POCZTA PLANSZÓWKOWA:
Popularność gry Stawka większa niż życie wynosi 2%. Spróbuj!
Stawka większa niż życie
Trudność:
zależna językowo
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

BGG: 3.87 / 5
Instrukcja:
Stawka większa niż życie
stron: 40
można napisać ją łatwiej
Mikroinstrukcja:
Stawka większa niż życie
Cena:
cena: 80 - 249 zł
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

trend średniej ceny:
wartość przed premierą dotyczy przedsprzedaży
Co myślisz?
przesuń suwakiem
klimat: 6 (0 ocen)
losowość: 6 (0 ocen)
emocje: 6 (0 ocen)
Wydanie:
autorzy: Maja Mirska; Robert Sypek
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

rok wydania: 2015
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

wydano w Polsce: 2015-10-07
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

wydawnictwo: Inte-Gra
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

Graczy:
2 (rekomendowane)
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

tylko we dwoje
Czas gry:
do 2 godzin
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

Tematyka:
  • wojna
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

Rodzaj:
A: ameri, B: bitewne, E: euro, F: fabularne, T: towarzyskie, W: wiedza/opinie
  • W | dedukcyjne
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • kampania
    campaign
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • uniwersum filmowe / książkowe / gamingowe
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

Elementy:
  • kafelki
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • karty
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • kostki znaczniki / zasoby
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • pionki / meple / standisy
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • planszetki gracza
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • żetony / sztony
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

Mechaniki:
  • umieszczanie robotników
    worker placement
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • zarządzanie ręką
    hand management
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

Mechanizmy:
  • asymetria
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • długie rozkładanie
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • scenariusze startowe
    scenario / mission
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • zmienna plansza gry
    modular board
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • prosta plansza
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • opóźnienie wykonania akcji
    programming
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • testowanie
    stat check resolution
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • walka między dwoma graczami / pojedynek
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • wybór akcji
    action
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • zbieranie ekwipunku
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • zmienna kolejność faz gry / gracza
    time track
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • gra pod stołem / działania ukryte
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • interakcja negatywna / atak
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • tylko we dwoje
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • ukryte figurki / meple
    fog of war
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • ruch po ścieżkach
    point to point movement
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • pozbądź się kart / elementów
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

  • zrealizuj cel scenariusza
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

Tryb:
  • rywalizacja
    bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

kategorie jasnoszare są przypisane automatycznie na podstawie BGG
Kategorie:
    PLANSZEO: Gra kryminalna, Zarządzanie ręką kart, Kultura, Wojna,
    BGG: Area Movement, Dice Rolling, Hand Management, Variable Player Powers, Movies / TV / Radio theme, Spies / Secret Agents, World War II, Country: Poland,
Wymiary:
wielkość pudełka: duże
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

wymiary: 29.7 x 29.7 x 7.1 cm
bzdura? kliknijPrzycisk do zgłoszenia błędu w tej kategorii

Mogą się spodobać:

Bestia

AB 0.0 Bestia

Zobacz
Ślimaki

AB 0.0 Ślimaki

Zobacz
Dominant Species: Władcy Oceanu

AB 6.5 Dominant Species: Władcy Oceanu

Zobacz
Robinson Crusoe: Przygoda na Przeklętej Wyspie

AB 7.0 Robinson Crusoe: Przygoda na Przeklętej Wyspie

Zobacz
Assassins Creed: Brotherhood of Venice

AB 6.0 Assassins Creed: Brotherhood of Venice

Zobacz

© 2024-2025 jakaplanszowka.pl | Szablon graficzny: W3layouts